Direcția Națională Anticorupție

MINISTERUL PUBLIC

PARCHETUL

DE PE LÂNGĂ

ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 20 februarie 2017
Nr. 172/VIII/3

COMUNICAT


Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a corupției au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe o durată de 60 de zile, începând cu data de 17 februarie 2017, a inculpatului

BENEA OVIDIU, la data faptelor și în prezent director al Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Călărași, cu privire la săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, cu consecințe deosebit de grave.

În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:

În perioada 2009-2015, inculpatul Benea Ovidiu, în calitate de director al Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Călărași, în contextul realizării proiectului „Modernizare și extindere la construcția existentă pentru sediul OCPI Călărași”, și-a îndeplinit atribuțiile de serviciu cu încălcarea prevederilor legale, în sensul că:
- a favorizat o anumită societate comercială să câștige licitația care a avut ca finalitate încheierea, la data de 17 august 2009, a contractului ce privea proiectul respectiv, în condițiile în care firma respectivă nu îndeplinea condițiile prevăzute în caietul de sarcini,
- la data de 28 octombrie 2009, a achitat aceleiași societăți un avans de 595.000 lei cu TVA în lipsa unei baze legale și în scopul creării de foloase materiale necuvenite pentru firma privată.
În același context, la data de 17 noiembrie 2009, inculpatul Benea Ovidiu a încheiat cu aceeași societate comercială un act adițional prin care s-au contractat lucrări suplimentare, în lipsa unei proceduri legale de atribuire și a unei solicitări a OCPI Călărași. Acest lucru s-a realizat în condițiile în care, în actele aferente procedurii de atribuire a contractului inițial, se menționa clar că autoritatea contractantă nu trebuia să plătească lucrări suplimentare, riscul aparținând exclusiv ofertantului, iar lucrările suplimentare ce nu erau prevăzute în documentația tehnică inițială se puteau efectua doar la solicitarea autorității contractante.
Prin această conduită, inculpatul Benea Ovidiu a creat un prejudiciu instituției pe care o reprezenta în valoare de 2.175.497 lei (valoarea avansului și plățile nelegale făcute în baza actului adițional), concomitent cu obținerea unui folos necuvenit în același cuantum în favoarea societății respective.

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpatul Benea Ovidiu, trebuie să respecte următoarele obligații:

a) să se prezinte la organul de urmărire, la judecătorul de cameră preliminară sau la instanța de judecată ori de câte ori este chemat,
b) să informeze de îndată organul judiciar cu privire la schimbarea locuinței,
c) să se prezinte la organul de poliție desemnat cu supravegherea sa, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliție sau ori de câte ori este chemat,
d) să nu depășească limita teritorială a României, decât cu încuviințarea prealabilă a organelor judiciare,
e) să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar,
f) să nu exercite funcția de director al O.C.P.I. Călărași.

Inculpatului i s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.

Totodată, s-a dispus luarea măsurii asigurătorii a sechestrului asupra a 10 imobile aflate în proprietatea inculpatului Benea Ovidiu.

Inculpatului Benea Ovidiu i s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

În cauză procurorii au beneficiat de sprijinul Inspectoratului de Poliție al Județului Călărași.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE