Direcția Națională Anticorupție

MINISTERUL PUBLIC

PARCHETUL

DE PE LÂNGĂ

ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 21 octombrie 2016
Nr. 1306/VIII/3

COMUNICAT


În completarea comunicatelor nr. 1280/VIII/3 din 18 octombrie 2016 privind fapte care au determinat un prejudiciu în dauna bugetului de stat de aproximativ 600 milioane lei, prin conduita presupus frauduloasă a unor societăți din domeniul băuturilor alcoolice, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe o durată de 60 de zile, începând cu data de 20 octombrie 2016, față de inculpații:
JARDA ANA - la data faptelor, director în cadrul Direcției generale management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, membru al Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor (ședința 12.03.2010),
DIACONESCU DANIEL – la data faptelor, directorul general al Direcției generale de informații fiscale din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, membru al comisiei anterior menționate,
VIZOLI MARIANA – la data faptelor, director al Direcției de legislație în domeniul TVA din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, membru al comisiei anterior menționate,
BADEA CIPRIAN – la data faptelor, directorul general al Direcției generale juridice din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, vicepreședintele comisiei anterior menționate,
NEGRUȚIU MONICA - la data faptelor, directorul general al Direcției generale de reglementare a colectării creanțelor bugetare – ANAF și membru al membru al comisiei (ședința din 30.01.2012),
Toți funcționari publici, în sarcina cărora s-a reținut infracțiunea de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

POTÎRNICHE CORNEL și POTÎRNICHE VIOREL, administratori a două societăți comerciale, în sarcina cărora s-au reținut infracțiuni de complicitate la infracțiunea de evaziune fiscală în formă continuată.

În ordonanțele procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:
În perioada 2010-2014, patru societăți cu activitate de producere și comercializare a băuturilor alcoolice, deținute sau controlate de Ivănescu George, Bucura Cătălin, Zlotea Gheorghe și de alte persoane, au produs un prejudiciu total de 597.218.168,76 lei (aproximativ 132 milioane de euro) bugetului de stat prin sustragerea de la plata obligațiilor fiscale. Activitatea infracțională s-a desfășurat în condițiile în care funcționarii publici din cadrul autorităților fiscale și vamale competente fie nu au îndeplinit actele la care erau obligați prin atribuțiile de serviciu, fie au îndeplinit asemenea acte în mod defectuos.
Cauzele producerii acestui prejudiciu, identificate în cauză, sunt:
- autorizarea, cu încălcarea dispozițiilor legale, a trei antrepozite fiscale de producție alcool și băuturi alcoolice deținute de societăți;
- sustragerea de la plata taxei pe valoarea adăugată, a accizelor și a altor obligații fiscale prin înregistrarea unor operațiuni fictive, care au mărit taxa deductibilă;
Cu referire la participarea penală a funcționarilor publici anterior menționați, facem precizarea că aceștia au făcut parte din Comisia pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. În cazul a două dintre antrepozitele fiscale de producere a băuturilor alcoolice, aceștia au încălcat legea în procedura de autorizare, prin adoptarea unor soluții de admitere a cererilor în alte condiții decât cele legale (ședințele din datele de 12.03.2010 și 30.01.2012).
Prin aceste demersuri, funcționarii publici au contribuit la crearea unui folos necuvenit în favoarea a două dintre cele patru societăți de producere și comercializare a băuturilor alcoolice vizate de anchetă, având și o contribuție la producerea prejudiciului în dauna bugetului de stat, determinat de activitățile celor două societăți.

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpații trebuie să respecte următoarele obligații:
a) să se prezinte la Direcția Națională Anticorupție – Structura Centrală și la unitatea de poliție din raza de domiciliu, ori de câte ori sunt chemați;
b) să informeze de îndată Direcția Națională Anticorupție – Structura Centrală și unitatea de poliție din raza de domiciliu cu privire la schimbarea locuinței;
c) să se prezinte la unitatea de poliție din raza de domiciliu conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliție sau ori de câte ori sunt chemați
d) să nu depășească limita teritorială a României, decât cu încuviințarea prealabilă a organului de urmărire penală;
e) să nu ia legătura, direct sau indirect, pe nicio cale, cu anumite persoane menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar
f) să nu dețină, să nu folosească și să nu poarte arme;
Cu privire la funcționarii publici Jarda Ana și Diaconescu Daniel, s-a dispus și obligarea acestora de a nu participa la ședințele Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, activitatea în exercitarea căreia a săvârșit faptele.

Inculpaților i s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care le revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.
Inculpaților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

În cauză se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale reprezintă etape ale procesului penal reglementate de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activități care nu pot, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE