DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 9 septembrie 2016
Nr. 1172/VIII/3

COMUNICAT


În completarea comunicatului nr. 1152/VIII/3 din data de 1 septembrie 2016, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:

Luând cunoștință de răspunsul Președintelui României la cererea transmisă de D.N.A. (cerere de încuviințare a urmării penale), procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție - Secția de combatere a corupției au dispus efectuarea urmăririi penale față de TOBĂ PETRE, la data faptei ministru al Afacerilor Interne, pentru infracțiunea de favorizarea făptuitorului.

În ordonanța efectuare a urmăririi penale față de suspect se arată că, în cauză există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

La data de 1 aprilie 2016, suspectul Tobă Petre, în calitate de ministru al Afacerilor Interne, printr-o adresă scrisă, a refuzat, cu încălcarea legii, declanșarea procedurii de declasificare a înscrisurilor reținute ca mijloace de probă în dosarul nr. 20/P/2016, al Direcției Naționale Anticorupție, în scopul excluderii unor probe utile dovedirii acuzațiilor în dosarul respectiv. (mediatizat prin comunicat 634/VIII/3 din 11 mai 2016).

În prezenta cauză penală, suspectul Tobă Petre este cercetat alături de alte 24 de persoane - șefi și angajați din cadrul Ministerului Afacerilor Interne - Departamentul de Informații și Protecție Internă (D.I.P.I.), suspecte pentru infracțiuni de deturnare de fonduri, delapidare, abuz în serviciu, fals și uz de fals (detalii referitoare la starea de fapt în comunicatele nr. 1152/VIII/3 din data de 1 septembrie 2016, 1146/VIII/3 din 31 august 2016, 1136/VIII/3 și 1140/VIII/3 din data de 29 august 2016).

Suspectului i s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală.

Facem precizarea că efectuarea urmăririi penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.



Actualizare (27.11.2018):

La data de 09 noiembrie 2018, față de persoana respectivă, procurorii anticorupție au dispus soluția clasării, conform art. 16 lit. a („fapta nu există”) din Codul de Procedură Penală.
Considerentele pe care s-a întemeiat această soluție au avut la bază faptul că în urma cercetărilor efectuate, fiind epuizate toate mijloacele probatorii, nu au reieșit probe din care să rezulte că fapta pretins a fi săvârșită întrunește condițiile de tipicitate ale infracțiunii reținute inițial în sarcina persoanei respective.
Concret, „pretinsul refuz” al fostului ministru al Afacerilor Interne de a declasifica documentele respective, materializat într-o adresă trimisă Direcției Naționale Anticorupție, a avut la bază un răspuns primit de la Administrația Prezidențială – Departamentul Securității Naționale, în care era precizat refuzul de declasificare și motivele acestuia. De asemenea, în cuprinsul aceluiași document, persoana respectivă și-a arătat disponibilitatea de a prezenta organelor de urmărire penală documentele solicitate sau posibilitatea organelor de urmărire penală de a studia aceste documente la sediul D.I.P.I. Mai mult, nu există nicio normă legală care să oblige conducătorul unei instituții publice să declasifice un document la cererea organului de urmărire penală.
Mai mult, în dosarul nr. 20/P/2016, înscrisurile a căror declasificare s-a cerut, au fost ridicate și prezentate organelor de urmărire penală și au fost folosite ca probe.
Așadar, nu se poate reține reaua credință a fostului ministru al Afacerilor Interne și cu atât mai puțin, existența pretinsului scop urmărit de acesta, de a ajuta la excluderea probelor.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE