DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 2 august 2016
Nr. 1096/VIII/3

COMUNICAT


În completarea comunicatului nr. 1084/VIII/3 din data de 1 august 2016, Biroul de informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Alba Iulia au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore, începând cu data de 2 august 2016, a inculpatei KRAUS ANA, șef Serviciu Administrativ în cadrul Consiliului Județean Sibiu, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de:
- abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată (4 (patru) infracțiuni),
- conflict de interese și
- fals în înscrisuri sub semnătură privată.

De asemenea, în același dosar, s-a dispus măsura controlului judiciar pentru o perioadă de 60 de zile, cu începere de la data de 2 august față de următorii inculpați:

CRĂCEA NICOLAE MARIUS, șef al Serviciului Relații Publice, CIC și Informatică în cadrul Consiliului Județean Sibiu, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

VASILESCU VALENTIN, director al Direcției Informatică, Resurse Umane și Relații Publice în cadrul Consiliului Județean Sibiu, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit;

STOICA IOAN, director executiv economic și persoană desemnată să exercite controlul financiar preventiv propriu în cadrul Consiliului Județean Sibiu, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

BUCIUMAN EMIL CĂLIN, administrator al unei societăți comerciale, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,în formă continuată.

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpații trebuie să respecte următoarele obligații:
- să se prezinte la organul de urmărire penală sau la instanța de judecată ori de câte ori sunt chemați;
-să informeze de îndată organul judiciar care a dispus măsura sau în fața căruia se află cauza cu privire la schimbarea locuinței;
- să se prezinte la organul de poliție desemnat cu supravegherea acestora conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliție sau ori de câte ori sunt chemați
- pe timpul controlului judiciar vor trebui să respecte următoarele obligații:
a) să nu părăsească teritoriul României decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului;
b) să nu ia legătura direct sau indirect și să nu comunice pe nicio cale cu anumite persoane menționate în ordonanțe;
c) să comunice periodic informații relevante despre mijloacele de existență;
d) să nu dețină, să nu folosească și să nu poarte arme.
În baza art. 215 al. 3 Cod procedură penală se atrage atenția inculpaților că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.

Din ordonanța de reținere și de luarea măsurii controlului judiciar întocmite de procurori a rezultat că există date și probe potrivit cărora:

În perioada 2014 – 2016, inculpata KRAUS ANA, a încălcat reglementările legale privind achizițiile publice cu ocazia achiziției unor produse de la o societate comercială. Astfel, Consiliul Județean Sibiu a achiziționat de la societatea favorizată produse în valoare de 155.060,29 lei, în condițiile în care produsele fuseseră achiziționate de societate de la un centru comercial, la o valoare de aproximativ 45.531,34 lei (valoarea cu TVA).
Diferența dintre valoarea de vânzare a produselor către Consiliul Județean Sibiu și valoarea de achiziție a produselor de la centrul comercial reprezintă adaosul comercial al societății calculat ca fiind, în medie, de aproximativ 240%.
În perioada 2011-2015, aceeași inculpată a atribuit cinci contracte de achiziție a unor servicii de reparații și întreținere auto, proceduri derulate, pe de o parte cu menționarea de date nereale în documentele justificative de atribuire a contractelor, iar pe de altă parte prin menționarea de date nereale privind tranzacțiile comerciale efectuate (a făcut demersuri pentru decontarea a 52 facturi fiscale emise de furnizor, cunoscând că erau întocmite în fals). Astfel, a fost creat un prejudiciu în valoare de valoare totală de 170.285,27 lei în dauna Consiliului Județean Sibiu.
În anul 2013, inculpata KRAUS ANA a încheiat un contract și un act adițional la acesta având ca obiect achiziționarea a unor servicii de monitorizare foto/video. Procedurile au fost derulate, pe de o parte cu menționarea de date nereale atât în documentele justificative de atribuire a contractelor, cât și cu privire la tranzacțiile comerciale efectuate (a făcut demersuri pentru decontarea a 15 facturi fiscale emise de furnizor, cu toate că nu existau documente justificative pentru prestarea serviciilor menționate în facturi). Astfel, a fost creat un prejudiciu în valoare totală de 213.264,5 lei.
În perioada 2012-2014, în calitate de șef Serviciu Administrativ în cadrul Consiliului Județean Sibiu, inculpata KRAUS ANA a gestionat din partea Consiliul Județean Sibiu, derularea unor proceduri de achiziție publică, cu o societate, în condițiile în care administrator și asociat al acelei societăți comerciale era o persoană din familia sa.
În calitate de șef Serviciu Administrativ în cadrul Consiliului Județean Sibiu, în perioada 2012-2015, inculpata a întocmit în fals 15 referate de necesitate în baza cărora au fost emise în fals de către furnizor și ulterior decontate de către Consiliul Județean Sibiu 15 facturi în valoare totală de 44.601,61 lei.
În anul 2014, inculpații VASILESCU VALENTIN, director al Direcției Informatică, Resurse Umane și Relații Publice și CRĂCEA NICOLAE MARIUS, șef al Serviciului Relații Publice, CIC și Informatică din cadrul Consiliului Județean Sibiu, cu încălcarea prevederilor legale au încheiat un contract de furnizarea unei „Aplicații software necesară implementării proiectului Păltiniș 2030 - Prezentare virtuală a zonei de dezvoltare și investiții”, printr-o procedură formală, favorizând societatea contractantă.
În perioada 2012 – 2015, inculpatul STOICA IOAN, în calitate de director executiv economic și persoană desemnată să exercite controlul financiar preventiv propriu în cadrul Consiliului Județean Sibiu și-a îndeplinit în mod defectuos atribuțiile de serviciu, cu ocazia aplicării vizei de control financiar preventiv în cazul decontării a 54 facturi, în favoarea a două societăți comerciale, în valoare totală de 381.866,77 lei.

Inculpaților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

La data de 03 august 2016, inculpata KRAUS ANA urmează să fie prezentată Tribunalului Alba cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE