Pagina de Internet a DNA folosește cookies pentru îmbunătățirea experienței dvs. de navigare pe acest site.  Pentru mai multe detalii puteți naviga aici 
The DNA website uses cookies for enhancing your experience when browsing the website.  For more details, you may find navigate here 

Direcția Națională Anticorupție

MINISTERUL PUBLIC

PARCHETUL

DE PE LÂNGĂ

ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 28 octombrie 2014
Nr. 1510/VIII/3

COMUNICAT


În completarea comunicatelor nr. 1342 din 26 septembrie 2014 și nr. 1452 din 16 octombrie 2014, privind suspiciunea săvârşirii unor fapte de corupţie în legătură cu încheierea unor contracte de licenţiere IT, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reţinerea pentru 24 de ore, a inculpatului NICOLAE DUMITRU, om de afaceri, pentru infracţiunile de trafic de influență și spălare de bani

Din ordonanţa de reţinere întocmită de procurori a reieşit că, în prezenta cauză, există date şi probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

Contractul cadru de închiriere de licențe Microsoft, din 15.04.2004, ar fi fost încheiat condiţii oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României şi implicit, permiţând plata unor comisioane către persoanele implicate.

Astfel, contractul cadru s-ar fi încheiat cu încălcarea dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice, invocându-se în mod nereal, calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preţ cu cel puţin 40% mai mare faţă de preţul real, având la bază un necesar nefundamentat.

Premisele încheierii contractului cadru se referă la faptul că, în anul 2003, în contextul în care, distribuirea de licenţe Microsoft, către Guvernul României, a fost identificată ca fiind o posibilă afacere, mai multe persoane ce aveau posibilitatea să înlesnească încheierea şi respectiv derularea contractului, prin susţinerea financiară pe care o puteau acorda sau prin influenţa pe care o aveau direct sau indirect asupra unor oameni politici sau asupra unor membri ai Guvernului, ar fi fost cooptate pentru a face demersurile necesare. Astfel, în această afacere a fost cooptat și Nicolae Dumitru, care trebuia să îşi exercite influenţa asupra unor membri ai Guvernului de la acea vreme (Şerban Mihăilescu, Nica Dan) pentru a obţine încheierea contractului.
Pentru obţinerea unui profit substanţial, care să asigure şi plata sumelor pretinse de persoanele implicate, ar fi fost încheiat un singur contract pentru administraţia publică şi astfel, în funcţie de numărul de licenţe achiziţionat, preţul era unul care permitea plata comisioanelor prin discountul acordat (între 47 şi 60% raportat la preţul de listă).
Discountul a fost utilizat pentru plata comisioanelor pretinse de miniştri şi alte persoane implicate.
Pentru a-și exercita influența asupra lui Șerban Mihăilescu - ministru coordonator al Secretariatului General al Guvernului, Dan Nica - ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informaților, precum și asupra altor membri ai Guvernului în vederea încheierii și derulării contractului de licențiere Microsoft cu firma Fujitsu Siemens Computers Austria, Dumitru Nicolae a pretins și primit de la altă persoană implicată în cauză, prin virament, în contul firmei Running Total Group pe care o controlează, suma totală de 7,65 milioane USD. Suma de bani pretinsă şi primită provenea de la Fujitsu Siemens Computers.

Inculpatului Nicolae Dumitru i s-a adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

La data de 28 octombrie 2014, inculpatul Nicolae Dumitru urmează a fi prezentat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu propunerea de arestare preventivă pentru 30 de zile.

Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.


BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE