DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
29 septembrie 2014
Nr. 1346/VIII/3

COMUNICAT


În completarea comunicatului nr. 1322 din 24 septembrie 2014, privind desfășurarea unor percheziții domiciliare în municipiul Sibiu, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Alba au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea, pentru 24 de ore (începând de la data de 29.09.2014 până la data de 30.09.2014) a inculpaților:

ȚICHINDELEAN ȘERBAN CONSTANTIN, director executiv al D.S.V.S.A. Sibiu, în sarcina căruia s-au reținut:
- 8 infracțiuni de abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,
- conflict de interese și
- răspândirea bolilor la animale;
OLTEANU COSMINA-MIRELA, consilierul juridic al DSVSA Sibiu, în sarcina căreia s-au reținut:
- două infracțiuni de abuz în serviciu dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit în forma complicității.

Din ordonanța de reținere întocmită de procurori a reieșit că, în cauză, există date și probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:
În calitatea deținută, inculpatul Țichindelean Șerban Constantin a procedat, în mod abuziv, la rezilierea contractului de concesiune a Circumscripției Sanitar Veterinare Jina (ce fusese încheiat cu Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor) și a încheiat, în condiții nelegale, un contract similar cu un anumit medic veterinar. Astfel la data de 25.02.2013, Țichindelean Șerban Constantin a emis, fără respectarea competenței materiale și teritoriale a D.S.V.S.A. Sibiu, notificarea de reziliere a contractului de concesiune, înscris care a fost avizat pentru legalitate de către consilierul juridic al DSVSA Sibiu - Olteanu Cosmina-Mirela.
În perioada 2011-2013, deși ocupa funcția de director executiv al DSVSA Sibiu, Țichindelean Șerban Constantin a coordonat, în mod direct, activitatea desfășurată de concesionarul SC CHERRY SRL, societate în care două persoane din familia sa dețin calitatea de asociați.
La data de 27.06.2014, directorul DSVSA Sibiu a coordonat, în mod direct, cu sprijinul unei persoane, recoltarea probelor de la anumiți agenți economici, în condiții care încalcă principiul controlului inopinat. Anterior, adică la data de 24.06.2014, i se atrăsese atenția, prin intermediar, uneia dintre persoanele juridice supuse controlului, cu privire la faptul că rezultatele unor probe sunt necorespunzătoare și, ca urmare, există posibilitatea inițierii unor controale de către DSVSA Sibiu.
La data de 16.07.2014, la nivelul DSVSA Sibiu s-a dispus întârzierea declarării unei situații de infectare a animalelor, deși directorul executiv Țichindelean Șerban Constantin luase cunoștință despre existența unui rezultat pozitiv al analizelor. Mai mult, la data de 19.07.2014, directorul DSVSA Sibiu a luat cunoștință despre existența unor situații de risc ce determină declararea carantinei, dar nu a făcut demersuri în acest sens, iar la data de 25.07.2014, directorul DSVSA Sibiu a solicitat unui subordonat întocmirea unei note de fundamentare care să nu reflecte situația reală, astfel încât să fie ridicate unele restricții de comercializare a animalelor.
La data de 4.01.2012, Țichindelean Șerban Constantin, în calitate de director executiv al DSVSA Sibiu, a încheiat un contract de prestări servicii de consultanță juridică cu Olteanu Mirela Cosmina, cu încălcarea dispozițiilor legale în materia achizițiilor publice de servicii, respectiv în lipsa unui acord din partea ANSVSA. Stabilirea valorii serviciilor contractate a fost făcută în aceleași condiții de încălcare a dispozițiilor legale privind achizițiile publice.
În perioada 2011-2012, directorul executiv al DSVSA Sibiu Țichindelean Șerban Constantin a realizat tăieri arbitrare din deconturile depuse de Circumscripția Sanitar Veterinară Concesionată Jina, după ce aceste deconturi fuseseră avizate de către compartimentele cu competențe specifice. Demersul nu a avut o fundamentare judicioasă și/sau veridică. Consecutiv constatărilor Notei de control ANSVSA nr. 59/2012, directorul executiv al DSVSA Sibiu a dispus la data de 19.08.2013 constituirea unei comisii de verificare a documentelor CSV Jina care au stat la baza deconturilor privind acțiunile sanitar veterinare pentru perioada 2007-2012, activitate materializată prin întocmirea raportului de constatare din 30.08.2013, care nu are o fundamentare juridică. În perioada premergătoare acestei verificări, directorul executiv al DSVSA Sibiu s-a implicat în audierea a 26 persoane cu domiciliul pe raza CSV Jina, în afara unui cadru legal, iar declarațiile date de acestea au stat la baza calculării unui prejudiciu în sarcina CSV Jina, respectiv la susținerea/justificarea tăierilor din deconturi. Astfel, s-a încercat o justificare retroactivă a deciziilor de diminuare/anulare a deconturilor; de asemenea, a fost emisă o adresă de constituire ca parte civilă înaintată de DVSA Sibiu către Inspectoratul Județean de Poliție Sibiu într-un dosar penal, prin care DSVSA Sibiu comunica faptul că prejudiciul cauzat prin întocmirea deconturilor CSV Jina este de 1.888.432,70 lei.
Adresa DSVSA Sibiu de constituire ca parte civilă, anterior menționată, a fost întocmită de consilier juridic Olteanu Mirela Cosmina, cu referire la raportul de constatare din 30.08.2013. Aceasta nu a făcut verificări sub aspectul legalității modului de efectuare a controlului, precum și asupra modului de stabilire a „prejudiciului”, raportat la declarațiile unor persoane care domiciliază pe raza CSV Jina
Până în prezent s-a stabilit un prejudiciu de 125.000 lei reprezentat de valoarea deconturilor refuzate la plată în perioada 2011-2012 în mod nelegal în condițiile anterior expuse, precum și foloase patrimoniale/nepatrimoniale pentru sine sau pentru altul, prejudiciul total urmând a fi stabilit pe parcursul urmăririi penale.

Inculpaților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală, urmând a fi prezentați, la data de 30 septembrie 2014, la Tribunalul Alba, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE