DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 02 februarie 2022
Nr. 124/VIII/3

COMUNICAT


Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a corupției au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pe o durată de 60 de zile, începând cu data de 01 februarie 2022, a inculpaților:

DIȚĂ LAURENȚIU, șef al Serviciului de Inspecție Fiscală Persoane Juridice din cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice (A.J.F.P.) Buzău, în sarcina căruia s-a reținut comiterea infracțiunii de trafic de influență,
Persoană fizică, om de afaceri, în sarcina căruia s-a reținut comiterea infracțiunii de cumpărare de influență,

GHEORGHE NICOLETA-CRISTINA, inspector superior în cadrul Administrației Finanțelor Publice (A.J.F.P.) Buzău,
IACOB DANIELA, consilier superior în cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice (A.J.F.P.) Buzău,
MAVRODIN DANIELA, inspector superior în cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice (A.J.F.P.) Buzău,
MÎNZU LUMINIȚA, inspector fiscal în cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice (A.J.F.P.) Buzău,
NEACȘU VASILICA, consilier superior în cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice (A.J.F.P.) Buzău,
în sarcina cărora s-a reținut comiterea infracțiunii de art. 11 din Legea 78/2000, respectiv îndeplinirea unei însărcinări, intermedierea ori înlesnirea efectuării unor operațiuni comerciale sau financiare ori participarea cu capital la un operator economic privat față de care avea sarcina de a-l supraveghea, controla, reorganiza sau lichida, dacă fapta este de natură a-i aduce direct sau indirect un folos necuvenit, în formă continuată.

În cursul zilei de 01 februarie 2022, au fost efectuate percheziții domiciliare în șase locații situate pe raza județului Buzău, din care una a fost Administrația Județeană a Finanțelor Publice (A.J.F.P.) Buzău.

În ordonanțele procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:

1. În perioada mai - iulie 2021, inculpatul Diță Laurențiu, în calitatea menționată mai sus, ar fi acceptat promisiunile făcute de omul de afaceri cercetat în prezenta cauză, constând inițial în remiterea unui scuter (evaluat de inculpat la valoarea de 4.000 lei) și, ulterior, a unei sume de bani (jumătate din suma pentru care omul de afaceri ar fi fost scutit de la plată), pentru a-și exercita influența pe care a fi lăsat să se înțeleagă că o are asupra șefului Serviciului Inspecție Fiscală Persoane Fizice din cadrul A.J.F.P. Buzău și asupra subordonaților săi.
Concret, inculpatul trebuia să-i determine pe aceștia să aprobe cererile formulate de omul de afaceri pentru anularea penalităților în cuantum de aproximativ 8.000 lei, aplicate debitului pe care acesta îl înregistra ca impozit.

2. În perioada martie - august 2021, celelalte cinci inculpate, în calitatea menționată mai sus, deși aveau ca sarcină de serviciu controlul operatorilor economici privați, acestea ar fi îndeplinit pentru unii dintre ei însărcinări circumscrise activității contabile. Tariful perceput pentru activitatea desfășurată de inculpate ar fi început de la minim 300 lei/lună, în funcție de volumul de acte care urma să fie procesat.

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpații trebuie să respecte o serie de obligații, între care:
- să nu depășească limita teritorială a țării, decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului,
- să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar,
- să nu desfășoare activitatea în exercitarea căreia au săvârșit fapta.

Inculpaților li s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.
De asemenea, celor șapte inculpați li s-a adus la cunoștință calitatea procesuală în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

În cauză se desfășoară cercetări și față de alte persoane.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Menționăm că prezentul comunicat a fost întocmit în conformitate cu art. 28 alin. 4 din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE