DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 5 februarie 2014
Nr. 91/VIII/3

COMUNICAT


Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie - Serviciul Teritorial Constanţa au dispus efectuarea urmăririi penale faţă de:

1. MAZĂRE RADU ȘTEFAN, primar al mun. Constanţa, în sarcina căruia s-au reţinut următoarele infracțiuni:
- abuz în serviciu contra intereselor persoanelor;
- două infracţiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice;
2. MARICA ION și DOSPINESCU RAMONA-DANIELA, la momentul săvârşirii faptelor funcţionari în cadrul Primăriei mun. Constanţa şi membri în Comisia de Aplicare a Legii nr.10/2001, în sarcina cărora s-au reţinut următoarele infracțiuni:
- abuz în serviciu contra intereselor persoanelor;
- abuz în serviciu contra intereselor publice;
3. RACU CONSTANTIN, avocat în cadrul Baroului Constanţa, la momentul săvârşirii faptelor funcţionar în cadrul Primăriei mun. Constanţa şi membru în Comisia de Aplicare a Legii nr.10/2001, în sarcina căruia s-au reținut următoarele infracțiuni:
- abuz în serviciu contra intereselor persoanelor;
- abuz în serviciu contra intereselor publice;

În cauză există date şi probe din care rezultă indicii rezonabile cu privire săvârşirea următoarelor fapte de către suspecţi:
În perioada 17 martie 2009 - 20 ianuarie 2014, suspectul Mazăre Radu Ştefan nu şi-a îndeplinit obligaţia care decurgea din funcţia de primar al mun. Constanţa privind predarea a două terenuri către proprietarul lor, pe care acesta le cumpărase de la Consiliul Local Constanţa.
Această omisiune a avut ca urmare plata, către persoana respectivă, a sumei de 162.687,82 lei, de la bugetul local al mun. Constanţa cu titlul de despăgubiri, cheltuieli de judecată, onorariu avocat şi cheltuieli de executare, precum şi un avantaj patrimonial unei alte persoane care foloseşte, în prezent, cele două terenuri.
Concret, la data de 31 iulie 2009, suspectul Mazăre Radu Ștefan, în exercitarea atribuţiilor de serviciu legate de aplicarea Legii nr.10/2001, care decurgeau din funcţia de primar al mun. Constanţa, a emis o dispoziție, prin care două persoane vătămate au fost expropriate în fapt şi private în mod ilegal de un bun pe care îl deţineau, suferind astfel o vătămare a intereselor legitime, respectiv o atingere adusă dreptului lor de proprietate, precum şi un prejudiciu patrimonial. Totodată, prin acest act s-a obţinut, un avantaj patrimonial necuvenit bugetului municipiului Constanţa, constând în contravaloarea bunului de care au fost private părţile vătămate.
La data de 25 ianuarie 2011, printr-o sentință civilă, Tribunalul Constanţa i-a obligat pe primarul mun. Constanţa, Consiliul Local Constanţa şi Municipiul Constanţa prin Primar să înainteze propunerea de acordare a despăgubirilor către un reclamant, pentru un teren cu suprafaţa de 293,20 m.p. Printr-o dispoziţie emisă la 28 noiembrie 2011, suspectul Mazăre Radu Ștefan a dispus acordarea de măsuri reparatorii în echivalent acestei persoane, pentru un teren cu suprafață de 50 m.p.(ce făcea parte din suprafaţa de 293,20 m.p.), imposibil de restituit în natură. Aceste măsuri reparatorii au constat într-o suprafață de teren de 600 m.p., situat în mun. Constanța, cartierul Palazu Mare, în valoare de 30.000 euro, producându-se astfel un prejudiciu patrimonial mun. Constanța.
Dispozițiile din datele de 31 iulie 2009 și 28 noiembrie 2011 au fost emise ca urmare a referatelor întocmite de suspecţii Racu Constantin, Dospinescu Ramona Daniela, Marica Ion.

Suspecţilor Mazăre Radu Ştefan, Racu Constantin, Dospinescu Ramona Daniela şi Marica Ion li s-au prezentat acuzaţiile în conformitate cu prevederile art. 10 alin. 3 Cod de procedură penală.
În aceeaşi cauză se mai efectuează urmărirea penală faţă de încă o persoană, funcţionar în cadrul Primăriei mun. Constanţa la data faptelor, căreia, până în acest moment, nu i-au fost prezentate acuzaţiile.

Facem precizarea că efectuarea urmăririi penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situaţie, să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.


BIROUL DE INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE