Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public
Parlamentul României
LEGE Nr. 544
din 12 octombrie 2001
privind liberul acces la informațiile de interes public
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Cap. I
Dispoziții generale
Art. 1 - Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public, definite astfel prin
prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile
publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul
României.
Art. 2 - În sensul prezentei legi:
a) prin autoritate sau instituție publică se înțelege orice autoritate ori instituție publică ce utilizează sau
administrează resurse financiare publice, orice regie autonomă, companie națională, precum și orice
societate comercială aflată sub autoritatea unei autorități publice centrale ori locale și la care statul român
sau, după caz, o unitate administrativ-teritorială este acționar unic ori majoritar;
b) prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile sau rezultă din
activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de
exprimare a informației;
c) prin informație cu privire la datele personale se înțelege orice informație privind o persoană fizică
identificată sau identificabilă.
Cap. II
Organizarea și asigurarea accesului la informațiile de interes public
Secțiunea 1
Dispoziții comune privind accesul la informațiile de interes public
Art. 3 - Asigurarea de către autoritățile și instituțiile publice a accesului la informațiile de interes public
se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relații publice sau al persoanei
desemnate în acest scop.
Art. 4 - (1) Pentru asigurarea accesului oricărei persoane la informațiile de interes public autoritățile și
instituțiile publice au obligația de a organiza compartimente specializate de informare și relații publice sau
de a desemna persoane cu atribuții în acest domeniu.
(2) Atribuțiile, organizarea și funcționarea compartimentelor de relații publice se stabilesc, pe baza
dispozițiilor prezentei legi, prin regulamentul de organizare și funcționare a autorității sau instituției publice
respective.
Art. 5 - (1) Fiecare autoritate sau instituție publică are obligația să comunice din oficiu următoarele
informații de interes public:
a) actele normative care reglementează organizarea și funcționarea autorității sau instituției publice;
b) structura organizatorică, atribuțiile departamentelor, programul de funcționare, programul de audiențe
al autorității sau instituției publice;
c) numele și prenumele persoanelor din conducerea autorității sau a instituției publice și ale
funcționarului responsabil cu difuzarea informațiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autorității sau instituției publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele
de telefon, fax, adresa de e-mail și adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul și bilanțul contabil;
f) programele și strategiile proprii;
g) lista cuprinzând documentele de interes public;
h) lista cuprinzând categoriile de documente produse și/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalitățile de contestare a deciziei autorității sau a instituției publice în situația în care persoana se
consideră vătămată în privința dreptului de acces la informațiile de interes public solicitate.
(2) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să publice și să actualizeze anual un buletin informativ
care va cuprinde informațiile prevăzute la alin. (1).
(3) Autoritățile publice sunt obligate să dea din oficiu publicității un raport periodic de activitate, cel
puțin anual, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
(4) Accesul la informațiile prevăzute la alin. (1) se realizează prin:
a) afișare la sediul autorității sau al instituției publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României
sau în mijloacele de informare în masă, în publicații proprii, precum și în pagina de Internet proprie;
b) consultarea lor la sediul autorității sau al instituției publice, în spații special destinate acestui scop.
(5) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să pună la dispoziția persoanelor interesate
contractele de privatizare încheiate după intrarea în vigoare a prezentei legi, prin consultarea la sediul
acestora. Prevederile de mai sus nu se aplică în cazul contractelor de privatizare care se încadrează în
sfera de aplicare a dispozițiilor art. 12 alin. (1).
Art. 6 - (1) Orice persoană are dreptul să solicite și să obțină de la autoritățile și instituțiile publice, în
condițiile prezentei legi, informațiile de interes public.
(2) Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să asigure persoanelor, la cererea acestora, informațiile
de interes public solicitate în scris sau verbal.
(3) Solicitarea în scris a informațiilor de interes public cuprinde următoarele elemente:
a) autoritatea sau instituția publică la care se adresează cererea;
b) informația solicitată, astfel încât să permită autorității sau instituției publice identificarea informației
de interes public;
c) numele, prenumele și semnătura solicitantului, precum și adresa la care se solicită primirea
răspunsului.
Art. 7 - (1) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor
de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în
funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării. În cazul în
care durata necesară pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va
fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt
în termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se comunică în termen de 5 zile de la
primirea petițiilor.
(3) Solicitarea și obținerea informațiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condițiile
tehnice necesare, și în format electronic.
Art. 8 - (1) Pentru informațiile solicitate verbal funcționarii din cadrul compartimentelor de informare și
relații publice au obligația să precizeze condițiile și formele în care are loc accesul la informațiile de interes
public și pot furniza pe loc informațiile solicitate.
(2) În cazul în care informațiile solicitate nu sunt disponibile pe loc, persoana este îndrumată să solicite
în scris informația de interes public, urmând ca cererea să îi fie rezolvată în termenele prevăzute la art. 7.
(3) Informațiile de interes public solicitate verbal se comunică în cadrul unui program minim stabilit de
conducerea autorității sau instituției publice, care va fi afișat la sediul acesteia și care se va desfășura în
mod obligatoriu în timpul funcționării instituției, incluzând și o zi pe săptămână, după programul de
funcționare.
(4) Activitățile de registratură privind petițiile nu se pot include în acest program și se desfășoară
separat.
(5) Informațiile de interes public solicitate verbal de către mijloacele de informare în masă vor fi
comunicate, de regulă, imediat sau în cel mult 24 de ore.
Art. 9 - (1) În cazul în care solicitarea de informații implică realizarea de copii de pe documentele
deținute de autoritatea sau instituția publică, costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant, în
condițiile legii.
(2) Dacă în urma informațiilor primite petentul solicită informații noi privind documentele aflate în
posesia autorității sau a instituției publice, această solicitare va fi tratată ca o nouă petiție, răspunsul fiind
trimis în termenele prevăzute la art. 7 și 8.
Art. 10 - Nu este supusă prevederilor art. 7 - 9 activitatea autorităților și instituțiilor publice de
răspunsuri la petiții și de audiențe, desfășurată potrivit specificului competențelor acestora, dacă aceasta
privește alte aprobări, autorizări, prestări de servicii și orice alte solicitări în afara informațiilor de interes
public.
Art. 11 - (1) Persoanele care efectuează studii și cercetări în folos propriu sau în interes de serviciu au
acces la fondul documentaristic al autorității sau al instituției publice pe baza solicitării personale, în
condițiile legii.
(2) Copiile de pe documentele deținute de autoritatea sau de instituția publică se realizează în condițiile
art. 9.
Art. 11¹ - Orice autoritate contractantă, astfel cum este definită prin lege, are obligația să pună la
dispoziția persoanei fizice sau juridice interesate, în condițiile prevăzute la art. 7, contractele de achiziții
publice.
Art. 12 - (1) Se exceptează de la accesul liber al cetățenilor, prevăzut la art. 1 și, respectiv, la art. 11¹,
următoarele informații:
a) informațiile din domeniul apărării naționale, siguranței și ordinii publice, dacă fac parte din categoriile
informațiilor clasificate, potrivit legii;
b) informațiile privind deliberările autorităților, precum și cele care privesc interesele economice și
politice ale României, dacă fac parte din categoria informațiilor clasificate, potrivit legii;
c) informațiile privind activitățile comerciale sau financiare, dacă publicitatea acestora aduce atingere
dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum și principiului concurenței loiale, potrivit legii;
d) informațiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informațiile privind procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se periclitează
rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidențiale ori se pun în pericol viața, integritatea corporală,
sănătatea unei persoane în urma anchetei efectuate sau în curs de desfășurare;
f) informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui
proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces;
g) informațiile a căror publicare prejudiciază măsurile de protecție a tinerilor.
(2) Răspunderea pentru aplicarea măsurilor de protejare a informațiilor aparținând categoriilor prevăzute
la alin. (1) revine persoanelor și autorităților publice care dețin astfel de informații, precum și instituțiilor
publice abilitate prin lege să asigure securitatea informațiilor.
Art. 13 - Informațiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o instituție
publică nu pot fi incluse în categoria informațiilor clasificate și constituie informații de interes public.
Art. 14 - (1) Informațiile cu privire la datele personale ale cetățeanului pot deveni informații de interes
public numai în măsura în care afectează capacitatea de exercitare a unei funcții publice.
(2) Informațiile publice de interes personal nu pot fi transferate între autoritățile publice decât în temeiul
unei obligații legale ori cu acordul prealabil în scris al persoanei care are acces la acele informații potrivit
art. 2.
Secțiunea a 2-a
Dispoziții speciale privind accesul mijloacelor de informare în masă la informațiile de interes
public
Art. 15 - (1) Accesul mijloacelor de informare în masă la informațiile de interes public este garantat.
(2) Activitatea de culegere și de difuzare a informațiilor de interes public, desfășurată de mijloacele de
informare în masă, constituie o concretizare a dreptului cetățenilor de a avea acces la orice informație de
interes public.
Art. 16 - Pentru asigurarea accesului mijloacelor de informare în masă la informațiile de interes public
autoritățile și instituțiile publice au obligația să desemneze un purtător de cuvânt, de regulă din cadrul
compartimentelor de informare și relații publice.
Art. 17 - (1) Autoritățile publice au obligația să organizeze periodic, de regulă o dată pe lună, conferințe
de presă pentru aducerea la cunoștință a informațiilor de interes public.
(2) În cadrul conferințelor de presă autoritățile publice sunt obligate să răspundă cu privire la orice
informații de interes public.
Art. 18 - (1) Autoritățile publice au obligația să acorde fără discriminare acreditare ziariștilor și
reprezentanților mijloacelor de informare în masă.
(2) Acreditarea se acordă la cerere, în termen de două zile de la înregistrarea acesteia.
(3) Autoritățile publice pot refuza acordarea acreditării sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai
pentru fapte care împiedică desfășurarea normală a activității autorității publice și care nu privesc opiniile
exprimate în presă de respectivul ziarist, în condițiile și în limitele legii.
(4) Refuzul acordării acreditării și retragerea acreditării unui ziarist se comunică în scris și nu afectează
dreptul organismului de presă de a obține acreditarea pentru un alt ziarist.
Art. 19 - (1) Autoritățile și instituțiile publice au obligația să informeze în timp util mijloacele de
informare în masă asupra conferințelor de presă sau oricăror alte acțiuni publice organizate de acestea.
(2) Autoritățile și instituțiile publice nu pot interzice în nici un fel accesul mijloacelor de informare în
masă la acțiunile publice organizate de acestea.
(3) Autoritățile publice care sunt obligate prin legea proprie de organizare și funcționare să desfășoare
activități specifice în prezența publicului sunt obligate să permită accesul presei la acele activități, în
difuzarea materialelor obținute de ziariști urmând să se țină seama doar de deontologia profesională.
Art. 20 - Mijloacele de informare în masă nu au obligația să publice informațiile furnizate de autoritățile
sau de instituțiile publice.
Cap. III
Sancțiuni
Art. 21 - (1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autorități ori instituții publice
pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere și atrage răspunderea disciplinară a celui
vinovat.
(2) Împotriva refuzului prevăzut la alin. (1) se poate depune reclamație la conducătorul autorității sau al
instituției publice respective în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință de către persoana lezată.
(3) Dacă după cercetarea administrativă reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul se transmite
persoanei lezate în termen de 15 zile de la depunerea reclamației și va conține atât informațiile de interes
public solicitate inițial, cât și menționarea sancțiunilor disciplinare luate împotriva celui vinovat.
Art. 22 - (1) În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute în prezenta
lege, aceasta poate face plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază
teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorității ori al instituției publice.
Plângerea se face în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la art. 7.
(2) Instanța poate obliga autoritatea sau instituția publică să furnizeze informațiile de interes public
solicitate și să plătească daune morale și/sau patrimoniale.
(3) Hotărârea tribunalului este supusă recursului.
(4) Decizia Curții de apel este definitivă și irevocabilă.
(5) Atât plângerea, cât și apelul se judecă în instanță în procedură de urgență și sunt scutite de taxă de
timbru.
Cap. IV
Dispoziții tranzitorii și finale
Art. 23 - (1) Prezenta lege va intra în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(2) În termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Guvernul va elabora, la inițiativa Ministerului Informațiilor Publice, normele metodologice de aplicare a
acesteia.
Art. 24 - (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Ministerul Informațiilor
Publice, Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației și Ministerul Finanțelor Publice vor înainta
Guvernului propuneri privind măsurile necesare pentru ca informațiile de interes public să devină
disponibile în mod progresiv prin intermediul unor baze de date informatizate accesibile publicului la nivel
național.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) vor privi inclusiv dotarea autorităților și instituțiilor publice cu
echipamentele de tehnică de calcul adecvate.
Art. 25 - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă orice prevederi contrare.
Această lege a fost adoptată de Senat în ședința din 13 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constituția României.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
PAUL PĂCURARU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 18 septembrie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituția României.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU