IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
27 februarie 2017
Nr. 194/VIII/3
COMUNICAT
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Ploiești au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale față de inculpatul GHIȚĂ SEBASTIAN AURELIAN, reprezentant până în anul 2012 al unor societăți comerciale și ulterior deputat în Parlamentul României în perioada 2012 - 2016, pentru săvârșirea infracțiunilor de
- trafic de influență (4 infracțiuni),
- spălare a banilor, în formă continuată (3 infracțiuni) și
- constituire a unui grup infracțional organizat
De asemenea, s-a mai dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore, începând cu data de 27 februarie 2017, a inculpaților
P. B., director general al [...], pentru săvârșirea infracțiunilor de complicitate la trafic de influență și spălare a banilor, ambele în formă continuată și constituire a unui grup infracțional organizat;
A. C., administrator al [...], pentru săvârșirea infracțiunilor de complicitate la trafic de influență și spălare a banilor, ambele în formă continuată și constituire a unui grup infracțional organizat.
În ordonanțele procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:
În perioada 2007 – 2015 la nivelul instituțiilor publice și autorităților publice, au fost încheiate mai multe contracte de achiziție de programe informatice finanțate din fonduri publice, dar și din fonduri europene, de către mai multe societăți comerciale cu acest profil de activitate și de asocierea dintre acestea și societățile comerciale [...] și [...]
Pentru încheierea acestor contracte finanțate din bani publici și fonduri europene, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian, reprezentant până în anul 2012 al societăților comerciale [...] și [...] și ulterior deputat în Parlamentul României, a pretins și primit de la reprezentanții firmelor, declarate ulterior câștigătoare ale procedurilor de licitație, sume de bani, pentru a determina factorii decizionali ai instituțiilor și autorităților contractante să atribuie contractele de prestare de servicii IT și/sau să faciliteze derularea în bune condiții, firmelor ai căror reprezentanți fuseseră contactați, anterior, de acesta.
Pentru crearea unei aparențe de legalitate în ceea ce privește acordarea acestor sume de bani pretinse, Ghiță Sebastian Aurelian a indicat ca modalitate de transfer al sumelor de bani de care era interesat, simularea unor operațiuni comerciale prin încheierea unor contracte comerciale de către aceste societăți în calitate de beneficiar, cu societăți comerciale controlate de el aparținând grupului [...], în calitate de furnizor. Obiectul contractelor consta în prestarea de servicii IT fictive.
Lucrările inserate în facturile emise de societățile comerciale din grupul [...], au fost executate în realitate cu propriile resurse materiale și umane chiar de către beneficiarii lucrărilor, iar documentele justificative atașate acestora au atestat operațiuni care nu s-au derulat în realitate.
Ca urmare a acestui circuit comercial nereal, respectivele societăți comerciale au virat către societățile comerciale din grupul [...], contravaloarea așa-ziselor lucrări prestate de acestea din urmă, sumele fiind reintroduse în circuitul fiscal – economic. Acești bani reprezintă contravaloarea influenței promise și exercitate de inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian asupra unor factori decizionali din mediul guvernamental sau instituțiile subordonate.
În această modalitate, Ghiță Sebastian Aurelian a primit, în perioada 2007 – 2014, pentru contractele atribuite societăților comerciale respective, sume de bani cuprinse între 3 milioane euro și 10 milioane euro.
În concret,
În perioada 2007 - 2008, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a pretins de la reprezentanții unei societăți comerciale și a primit de la aceștia, în mod indirect, suma de 4.118.388 lei, prin simularea unor relații comerciale între societatea respectivă și [...], constând în achiziționarea fictivă de servicii IT. În schimbul acestei sume de bani, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a promis că își va exercita influența asupra factorilor decizionali din cadrul Ministerului Economiei și Comerțului, respectiv din cadrul S.C. Transelectrica S.A., în vederea atribuirii și derulării în bune condiții (fără impedimente la efectuarea plăților) a 7 (șapte) contracte încheiate de către societatea respectivă cu cele două instituții publice precizate anterior. Valoarea totală a celor 7 contracte încheiate cu societatea respectivă a fost de 14.511.883 euro.
În perioada 2013 - 2014, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a pretins de la reprezentanții aceleiași societăți comerciale și a primit de la aceștia, în mod indirect, suma de 5.957.651 lei, prin simularea unor relații comerciale între societatea respectivă și două societăți comerciale, între care și [...], constând în achiziționarea fictivă de servicii IT. În schimbul acestei sume de bani, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a promis că își va exercita influența asupra factorilor decizionali din cadrul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, în vederea atribuirii contractului finanțat din fonduri publice având ca obiect implementarea sistemului informatic integrat Sistemul Național „Dosarul Electronic de Sănătate” (DES).
În perioada 2007 - 2014, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a pretins de la reprezentanții unei alte societăți comerciale, și a primit în mod indirect, suma de 22.872.321 lei, prin simularea unor relații comerciale între societatea respectivă și alte patru societăți, între care [...], [...], constând în achiziționarea fictivă de servicii IT. În schimbul acestei sume de bani, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a promis că își va exercita influența asupra factorilor decizionali și funcționarilor publici din cadrul Ministerului Economiei și Comerțului, C.N.A.S., Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară, Spitalului Județean de Urgență Ploiești, Consiliului Județean Tulcea, Consiliului Județean Brașov, în vederea atribuirii și derulării în bune condiții (fără impedimente la acordarea plăților) a contractelor finanțate din fonduri publice încheiate cu societatea respectivă.
Concret, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a promis că va interveni pe lângă membri ai guvernului și pe lângă funcționari publici cu funcții decizionale, atât în vederea atribuirii și derulării în bune condiții a contractelor finanțate din fonduri publice, cât și în vederea deblocării unor plăți pentru contracte deja existente, încheierea unor contracte și acte adiționale, dar și pentru alocarea unor fonduri bănești pentru viitoare contracte în domeniul IT.
În perioada 2013 - 2014, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a pretins de la reprezentanții a două societăți comerciale și a primit de la aceștia, în mod indirect, suma de 22.516.573 lei, prin folosirea unor proceduri de subcontractare și simularea unor relații comerciale între una dintre cele două societăți și [...] În schimbul acestei sume de bani, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian a promis că își va exercita influența asupra factorilor decizionali din cadrul Ministerului Mediului și Schimbărilor Climatice, în vederea atribuirii contractului în valoare de 166.782.737 lei, încheiat în anul 2014 între Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice – Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial „Mediu” și asocierea formată din 5 societăți comerciale.
În urma primirii banilor, disimulați sub forma unor operațiuni fictive derulate de [...] cu alte societăți IT, o sumă de 24.620.988 lei a fost folosită de prima societate menționată pentru creșterea artificială a cifrei de afaceri, în scopul determinării reprezentanților Băncii Mondiale să achiziționeze acțiuni la această societate și să-i acorde un credit în valoare de 10 milioane euro.
În baza aceleiași rezoluții infracționale, în perioada 2007 – 2014, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian, împreună cu inculpații P. B. și A. C. au disimulat adevărata natură a provenienței sumelor de bani menționate anterior, prin înregistrarea, în evidențele contabile, a unor operațiuni comerciale fictive având ca obiect pretinse prestări de servicii IT, de către [...], [...] și alte firme aparținând aceluiași grup, cunoscând că banii provin din săvârșirea infracțiunilor de trafic de influență.
Totodată, începând cu anul 2010, inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian, împreună cu inculpații P. B. și A. C. au inițiat și constituit un grup infracțional organizat care a continuat să își desfășoare activitatea până în anul 2014.
Grupul infracțional a fost inițiat și condus de către inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian, iar ceilalți doi au avut atribuții bine definite și repartizate pe membri în cadrul grupului, scopul fiind acela de a obține foloase materiale din săvârșirea unor infracțiuni de trafic de influență și spălare de bani.
Grupul a avut o structură ierarhică, iar în ceea ce privește sarcinile membrilor, acestea erau următoarele:
- Ghiță Sebastian Aurelian a fost acela care a inițiat constituirea grupului infracțional organizat și ulterior a avut rolul de a pretinde sume de bani reprezentanților unor firme IT, în scopul facilitării obținerii de contracte finanțate din fonduri publice și derulării în bune condiții a acestora;
- P. B., în calitate de reprezentant al [...] și inculpatul A. C., în calitate de reprezentant al [...], aveau rolul să asigure primirea sumelor de bani pretinse de inculpatul Ghiță Sebastian Aurelian și să le introducă într-un circuit financiar, dându-le o aparență de legalitate, prin dispunerea și/sau semnarea unor documente justificative fictive.
Inculpaților P. B. și A. C. li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.
Inculpații P. B. și A. C., urmează a fi prezentați la Tribunalul Prahova cu propunere de arestare preventivă pentru 29 de zile.
Totodată, Tribunalul Prahova va fi sesizat și cu propunerea de luare a măsurii de arestării preventive în lipsă a inculpatului Ghiță Sebastian Aurelian.
Procurorii au beneficiat de sprijinul IGPR.
Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE