DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 11 februarie 2015
Nr. 262/VIII/3

COMUNICAT


Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie au dispus punerea în mişcare a acţiunii penale şi reţinerea pentru 24 de ore, cu începere din data de 10 februarie 2015, a următorilor doi inculpaţi:

1. CIUPERCĂ VASILE SILVIAN, președinte al Consiliului Județean Ialomița, pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni:
- luare de mită
- două infracţiuni de folosirea influenței și autorității conferite de funcția de conducere într-un partid politic, în scopul obținerii pentru altul a unui folos necuvenit
- abuz în serviciu asimilat infracțiunilor de corupție
- două infracţiuni de instigare la abuz în serviciu
- instigare la fals intelectual
- instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată

2. VÂLCAN CEZAR GHEORGHE, director al Serviciului Achiziții și Patrimoniu din cadrul Consiliului Județean Ialomița, pentru săvârșirea infracțiunii de:
-abuz în serviciu asimilat infracțiunilor de corupție

De asemenea, s-a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale şi măsura controlului judiciar pentru 60 de zile, cu începere din data de 10 februarie 2015, faţă de următorii inculpaţi:

3. CONSTANTINESCU MARIUS-DRAGOȘ, pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni:

- instigare la abuz în serviciu asimilat infracțiunilor de corupție
- deturnarea licitațiilor publice

4. MUŞAT LIVIU GABRIEL, preşedinte al A.D.R. Sud Muntenia, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu asimilat infracțiunilor de corupție

5. VIŞAN MARIANA, director adjunct în cadrul aceleiaşi instituţii, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu asimilat infracțiunilor de corupție

6. TRANDAFIR CORINA ELENA, beneficiar şi/sau consultant în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană, depuse la A.D.R. SUD MUNTENIA, pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni:
-instigare la abuz în serviciu
-folosirea şi prezentarea, cu rea-credinţă documente, declaraţii false, inexacte sau incomplete, din care rezulta achiziţionarea unor bunuri, executarea unor servicii şi executarea unor lucrări, obţinând pe nedrept fonduri europene
-fals în înscrisuri sub semnătură privată

În ordonanţele de punere în mişcare a acţiunii penale se arată că, în cauză, există date şi indicii din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

1. Cu privire la CIUPERCĂ VASILE SILVIAN:
-în luna ianuarie 2014, Ciupercă Vasile Silvian și-a folosit influența și autoritatea conferită de funcția de conducere într-un partid politic, în scopul obținerii pentru altul a unui folos necuvenit, şi anume asigurarea postului de manager interimar în cadrul Spitalului judeţean Ialomiţa
-în perioada martie-aprilie 2014, după efectuarea unui control, de către Corpul de Control al Ministerului Sănătății, l-a determinat pe un consilier din cadrul ministerului să-și exercite atribuțiile de serviciu în mod defectuos, prin întocmirea raportului de control neconform realității. Astfel, au fost eliminate din cuprinsul acestui raport dispoziții și pasaje ce ar fi dus la sesizarea organelor de urmărire penală, aducând-se atingere activității de control al Ministerului Sănătății şi încrederii publice.
-în perioada martie-aprilie 2014, l-a determinat pe acelaşi consilier, să întocmească, în fals, raportul de control, prin omisiunea, cu știință, de a însera anumite împrejurări care ar fi putut duce la tragerea la răspundere penală, disciplinară sau administrativă a celor supuși controlului
- în perioada decembrie 2013-iulie 2014, i-a determinat pe suspecţii Muşat Liviu Gabriel, preşedinte al A.D.R. Sud Muntenia, Vişan Mariana, director adjunct în cadrul aceleiaşi instituţii şi un expert de la aceeaşi agenţie, să-şi îndeplinească defectuos atribuţiile de serviciu, în sensul amânării nejustificate a vizitelor de monitorizare la beneficiarii unor proiect cu finanţare europeană, între care Trandafir Elena Corina, beneficiar şi/sau consultant în proiecte depuse la A.D.R. SUD MUNTENIA. Astfel, s-a evitat ca beneficiarii acestor proiecte să suporte corecţii financiare în sumă de aproximativ 42.000 lei.
-în perioada aprilie-mai 2014, abuzând de prerogativele funcției sale, având un ascendent asupra subordonaților săi, i-a determinat pe membrii Comisiei de licitație din cadrul C.J. Ialomița, să-și îndeplinească în mod defectuos atribuțiile de serviciu, în sensul atribuirii, în mod nelegal, a contractului de concesiune unei societăți SC GREEN HARVEST SRL (ofertant clasat pe locul 2), și a încheiat cu această societate contractul de concesiune, producând astfel o prejudiciu bugetului C.J. Ialomița de aproximativ-6.939.216,2 lei ( pe toată durata contractului de 35 de ani) echivalent euro 1.577.000 euro.
-în perioada 2010-2014, și-a folosit influenţa şi autoritatea conferite de funcţia de președinte al Consiliului Județean Ialomița și de funcția de președinte al unui partid, filiala Ialomița, în scopul obţinerii pentru SC CONSULT INVEST SRL, reprezentată de Trandafir Corina Elena, de contracte de consultanţă şi servicii de proiectare oneroase cu primăriile comunale de pe raza judeţului Ialomiţa, contracte încheiate cu încălcarea dispozițiilor O.U.G. nr.34/2006,
-în perioada aprilie-mai 2014, împreună cu suspectul Vâlcan Cezar Gheorghe, președinte al Direcției Achiziții și Patrimoniu, abuzând de funcția deținută de președinte al C.J. Ialomița, a pretins suma de 5.000 de lei și a primit suma de 3.000 de lei de la o persoană, în schimbul prelungirii termenului unui contract de concesiune încheiat de Consiliul Județean Ialomița, cu titlu de sponsorizare a Muzeului Județean Ialomița, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Ialomița
-în anul 2014, cunoscând faptul că SC ULTEX SA, era în procedura falimentului și nu putea, în mod legal, să încheie noi contracte, a solicitat unor reprezentanţi ai societăţii respective să încheie, în fals, un contract de sponsorizare (ulei) a Liceului Teologic ” Ioan Gură de Aur”, cu o dată anterioară ( antedatat) și să facă astfel, donația de ulei către liceul teologic.

2. Cu privire la VÂLCAN CEZAR GHEORGHE, director al Serviciului Achiziții și Patrimoniu din cadrul Consiliului Județean Ialomița:
-în perioada aprilie-mai 2014, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, în calitate de președinte al Comisiei de licitație, cu știință, și-a îndeplinit defectuos atribuțiile de serviciu care îi reveneau, în sensul atribuirii în mod nelegal a contractului de concesiune unei societăți SC GREEN HARVEST SRL (ofertant clasat pe locul 2), producând astfel o prejudiciu bugetului C.J. Ialomița de aproximativ-6.939.216,2 lei ( pe toată durata contractului de 35 de ani) echivalent euro 1.577.000 euro

3.Cu privire la CONSTANTINESCU MARIUS-DRAGOȘ:
în perioada aprilie-mai 2014, i-a determinat pe membrii comisiei de licitație ai Consiliului Județean Ialomița, să-și îndeplinească în mod defectuos atribuțiile de serviciu care le reveneau, în sensul atribuirii, în mod nelegal, a contractului de concesiune unei societăți SC GREEN HARVEST SRL (ofertant clasat pe locul 2), producând astfel o prejudiciu bugetului C.J. Ialomița de aproximativ-6.939.216,2 lei ( pe toată durata contractului de 35 de ani) echivalent euro 1.577.000 euro și asigurând un folos necuvenit pentru SC GREEN HARVEST SRL.
În aceeași perioadă, s-a înţeles cu reprezentații a trei societăți participante la o licitație organizată la data de 14.04.2014, (între care SC GREEN HARVEST SRL Timișoara) pentru a deturna prețul de adjudecare. Astfel, prima societate a oferit un preț de 1460 lei/ha, a doua, respectiv SC GREEN HARVEST SRL Timișoara a oferit un preț de 1650 lei/an, iar a treia un preț de 2.050 lei/an. În final, beneficiind și de sprijinul membrilor din comisia de licitație, reprezentanții acestor societăți au decis ca cea care a câștigat licitația să nu se prezinte la încheierea contractului, pentru ca astfel ofertantul de pe locul doi SC GREEN HARVEST SRL Timișoara, care a oferit un preț mai mic, să fie declarat câștigător al licitației și să încheie contractul de concesiune.

4,5. Cu privire la MUŞAT LIVIU GABRIEL, preşedinte al A.D.R. Sud Muntenia și VIŞAN MARIANA, director adjunct în cadrul aceleiaşi instituţii:
-în perioada decembrie 2013-iulie 2014, în calitate de preşedinte al A.D.R. Sud Muntenia, și respectiv director adjunct în cadrul aceleiaşi instituţii, au amânat nejustificat vizitele de monitorizare și constatarea unor neconcordanţe, cu scopul sprijinirii intereselor numitei TRANDAFIR ELENA CORINA, beneficiar şi/sau consultant în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană depuse la A.D.R. SUD MUNTENIA, astfel încât beneficiarii acestor proiecte să nu suporte corecţii financiare în sumă de aproximativ 42.000 lei.

6. Cu privire la TRANDAFIR CORINA ELENA, beneficiar şi/sau consultant în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană, depuse la A.D.R. SUD MUNTENIA:

În perioada decembrie 2013 - iulie 2014, l-a determinat pe Ciupercă Vasile Silvian, preşedinte al Consiliului Judeţean Ialomiţa, să acţioneze astfel încât, funcționarii publici din cadrul A.D.R. SUD MUNTENIA să-şi îndeplinească defectuos atribuţiile de serviciu, în sensul amânării nejustificate a vizitelor de monitorizare, amânării constatării neconcordanţelor în vederea remedierii lor,cu scopul sprijinirii intereselor private ale lui Trandafir Corina Elena și pentru ca beneficiarii acestor proiecte să nu suporte corecţii financiare în sumă de aproximativ 42.000 lei

De asemenea, a întocmit documentele false, inexacte sau incomplete, acte ce atestau achiziţionarea unor bunuri și executarea unor lucrări. Documentele, ulterior, au fost semnate de executantul lucrărilor, în condițiile în care respectivele lucrări care nu au fost neexecutate, iar bunuri nu existau. Apoi a folosit şi prezentat aceste documente și declaraţii false la ADR SUD MUNTENIA.

Celor şase inculpați li s-au adus la cunoştinţă calitatea procesuală şi acuzaţiile, în conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedură penală.

Inculpaţii CIUPERCĂ VASILE SILVIAN şi VÂLCAN CEZAR GHEORGHE urmează a fi prezentați, la data de 11 februarie 2015, Tribunalului București, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.

În cauză, procurorii au beneficiat de sprijin de specialitate din partea Serviciului Român de Informații.

Facem precizarea că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.


BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE