DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 16 februarie 2017
Nr. 166/VIII/3

COMUNICAT


Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a corupției au dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale, față de suspecții:

OPRE GIANINA ANCUȚA, la data faptei președinte al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor din cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților (A.N.R.P.) și MORĂRESCU CRISTIAN, GEORGESCU HORIA, CONSTANTINOVICI RODICA, BACIU REMUS VIRGIL, ALEXANDRU LĂCRĂMIOARA, la data faptelor membri ai aceleiași comisii, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut un folos necuvenit pentru sine sau pentru altul, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată,

PRICOP NICOLAE, la data faptei membru al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor din cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților (A.N.R.P.), sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut un folos necuvenit pentru sine sau pentru altul cu consecințe deosebit de grave,

PAPASTERI MIHAI și NUȚIU EMIL, la data faptelor evaluatori desemnați de Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut un folos necuvenit pentru sine sau pentru altul, cu consecințe deosebit de grave,

VÎȚĂ GHEORGHE, la data faptelor evaluator desemnat de Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut un folos necuvenit pentru sine sau pentru altul, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată,

ROTARU MIHAI și LE BOMIN DIANA, cesionari ai drepturilor litigioase, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu dacă funcționarul public a obținut un folos necuvenit pentru sine sau pentru altul, cu consecințe deosebit de grave.

În ordonanțele procurorilor se arată că, în cauză există aspecte din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

În zilele de 03 și 29 septembrie 2009, suspecta Opre Gianina Ancuța, în calitate de președinte al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor din cadrul Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților (A.N.R.P.), împreună cu ceilalți suspecți - membri ai aceleiași comisii, prin exercitarea abuzivă a atribuțiunilor de serviciu, cu încălcarea prevederilor legale, au aprobat, în trei dosare de despăgubiri, rapoarte de evaluare prin care trei suprafețe de teren (4,93 ha, 3,48 ha și 2,32 ha) situate în municipiul Bistrița au fost evaluate la 47.370.400 lei, 29.507.700 lei și 21.356.700 lei (în total 98.234.800 lei), sume ce au fost acordate drept despăgubire suspecților Rotaru Mihai, Le Bomin Diana și unei alte persoane, beneficiari ai drepturilor litigioase.
Terenurile respective au fost supraevaluate de către suspecții Vîță Gheorghe, Papasteri Mihai și Nuțiu Emil, în calitate de evaluatori desemnați de Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, cu sumele de 39.475.330 lei, 24.006.584 lei și 14.929.906 lei (în total 78.411.820 lei), ce reprezintă un prejudiciu în dauna bugetului de stat concomitent cu obținerea unor avantaje patrimoniale pentru persoanele beneficiare ale sumelor de bani.
Concret, cei trei evaluatori au întocmit rapoartele respective cu nerespectarea prevederilor legale și a Standardelor Internaționale de Evaluare, prin selectarea unor comparabile neconforme (nu au comparat terenuri similare), unele puse la dispoziție chiar de suspecții - beneficiari ai despăgubirilor, prin luarea în considerare a amplasamentului imobilului doar în baza indicațiilor beneficiarului și fără a efectua verificările necesare referitoare la solicitarea, de la autoritățile și instituțiile prevăzute expres în lege, a informațiilor privind tranzacții cu proprietăți imobiliare.

Suspecților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală.

Facem precizarea că efectuarea urmăririi penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.



Actualizare (05.10.2021):

La data de 07 mai 2021, față de infracțiunile reținute în sarcina persoanelor menționate în comunicatul de mai sus, procurorii anticorupție au dispus soluția clasării, în conformitate cu prevederile art. 16 lit. b) teza I („fapta nu este prevăzută de legea penală...”) din Codul de Procedură Penală.
Considerentele pe care s-a întemeiat această soluție au avut la bază faptul că în urma cercetărilor efectuate s-a constatat că - prin conduita pretins adoptată - funcționarii publici menționați nu au încălcat norme de reglementare primară, nefiind astfel întrunite exigențele Deciziei nr. 405 din 15.06.2016 a Curții Constituționale a României respectiv premisele legale pentru atragerea răspunderii penale în ceea ce privește săvârșirea infracțiunii de „abuz în serviciu” și, implicit, cea de „complicitate la abuz în serviciu”.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE