increase font sizedecrease font size | | 

Direcția Națională Anticorupție

MINISTERUL PUBLIC

PARCHETUL

DE PE LÂNGĂ

ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE

 
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 04 iunie 2014
Nr. 734/VIII/3

COMUNICAT


Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Cluj au dispus efectuarea urmăririi penale față de:
1. POP RAREŞ VASILE, inspector șef teritorial (7 județe) în cadrul Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier și vicepreședinte al organizației locale a unui partid politic, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de:
- abuz în serviciu comis în formă continuată cu obținere de foloase necuvenite;
- desfăşurarea de activităţi ca acte de comerț, incompatibile cu funcţia deţinută în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase;
- permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite, în formă continuată;
- șantaj;
- luare de mită;
2. CRIŞAN CLAUDIU VASILE, inspector coordonator al Biroului județean Cluj, din cadrul Inspectoratul de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de:
- abuz în serviciu comis în formă continuată cu obținere de foloase necuvenite;
- permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite, în formă continuată;

3. DOHOTAR IOAN RADU, inspector coordonator al Biroului județean Bistrița Năsăud și membru în consiliul de conducere al Inspectoratului de Stat pentru Controlul Traficului Rutier, în sarcina căruia s-au reținut infracțiunile de:
- abuz în serviciu comis în formă continuată cu obținere de foloase necuvenite;
- permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității, în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de foloase necuvenite, în formă continuată;

În cauză există date și probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă potrivit căreia, în perioada 2012-2014, suspectul Pop Rareș Vasile împreună sau prin intermediul persoanelor având funcţii de conducere în cadrul birourilor judeţene, cum este situaţia suspecților Dohotar Ioan Radu și Crişan Claudiu Vasile, au desfăşurat activităţi repetate de influenţare a activităţii inspectorilor aflaţi în trafic, în vederea efectuării controlului rutier.
La nivelul Inspectoratului de Stat pentru Controlul Traficului Rutier (ISCTR), Inspectoratul teritorial condus de Pop Rareș Vasile include în sfera de competenţă judeţele Alba, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj.
Prin aceste demersuri, suspecții solicitau neluarea măsurilor legale pentru sancţionarea utilizatorilor mijloacelor rutiere, în scopul protejării unor societăţi aflate în sfera de interes a inspectorilor judeţeni.
Din ordonanța procurorilor mai rezultă faptul că suspectul Pop Rareş Vasile a dezvoltat relaţii cu numeroşi operatori economici ce activează în domeniu, asigurând acestora protecţie în schimbul obţinerii de avantaje patrimoniale, fie direct fie prin impunerea folosirii serviciilor prestate de societăţi comerciale controlate de acesta prin rude ale sale sau afini sau deţinute de membri ai familiei sale.
De menționat, este faptul că din vara anului 2012, când a fost numit în actuala funcție, atribuțiile sale din cadrul firmelor pe care le administra, au fost transferate soției sale.
Calitatea de asociat a soției era de fapt una formală, probele administrate până în prezent atestând că suspectul Pop Rareș Vasile este factorul decident, consultat telefonic cu privire la clienții societăților, prețurile la care sunt efectuate serviciile, etc.
În aceeași perioadă, suspecții au încălcat obligația de păstrare a secretului acțiunilor de control, comunicând în mod repetat operatorilor economici de transport date privind locul și timpul desfășurării controalelor în trafic, data efectuării unor controale la sediul acestora, altele decât controalele periodice ori a unor date ce permit identificarea autorului unor sesizări adresate instituției de control privind existența unor încălcări ale normelor aplicabile în materia transportului rutier.
Prin aceste acțiuni, inspectorul șef teritorial Pop Rareș Vasile și inspectorii coordonatori județeni Dohotar Ioan Radu și Crișan Claudiu Vasile au urmărit obținerea de foloase pentru operatorii economici ce activează în domeniul transportului rutier, constând în eludarea activității de control efectuată de inspectorii de specialitate, respectiv evitarea aplicării sancțiunilor pecuniare și a măsurilor complementare.
La data de 9 decembrie 2013, suspectul Pop Rareș a pretins și primit de la doi martori denunțători suma de 1.500 lei, bani oferiți pe considerentul de a se asigura de bunăvoința suspectului și ajutorul în cazul desfășurării unor controale de către inspectorii din subordine.
La data de 27 martie 2014, inspectori din cadrul ISCTR – Inspectoratul Județean Alba, au efectuat un control la o școală generală, vizând obținerea licenței de transport și modul de efectuare a transportului cu un autovehicul Aro, utilizat de unitatea de învățământ.
Echipa de control formată din 2 inspectori a întocmit o notă de constatare, reținând încălcarea normelor privind obligația echipării vehiculului cu tahograf și limitator de viteză, pentru care s-a stabilit sancțiunea amenzii în sumă de 9.000 lei și a impus școlii remedierea încălcărilor.
Ca urmare a acestei acțiuni, suspectul Pop Rareș Vasile a solicitat inspectorului coordonator al județului Alba, anularea notei de constatare și refacerea controlului prin desemnarea unei noi echipe de control care să nu consemneze neregulile constatate, sub amenințarea destituirii din funcția de coordonator județean.
În pofida ameninţărilor, inspectorul coordonator al județului Alba a refuzat să dea curs solicitării.
Într-un final, la data de 10.04.2014, acesta a fost revocat din funcția de inspector coordonator al Inspectoratului Județean Alba.

La data de 4 iunie 2014, lui Pop Rareș Vasile, Dohotar Ioan Radu și Crișan Claudiu Vasile li s-au adus la cunoștință calitatea de suspect și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală.

În cauză, procurorii au beneficiat de suportul informativ şi de specialitate din partea Serviciului Român de Informații.

Facem precizarea că efectuarea urmăririi penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.


BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE