DIRECȚIA NAȚIONALĂ ANTICORUPȚIE
IMPARȚIALITATE·INTEGRITATE·EFICIENȚĂ
 18 februarie 2015
Nr. 326/VIII/3

COMUNICAT


La data de 17 februarie 2015, judecătorii Tribunalului București, la propunerea procurorilor din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de Combatere a Infracțiunilor Conexe Infracțiunilor de Corupție, au dispus măsura arestării preventive, pe o perioadă de 30 de zile, a inculpaților:

POP CĂTĂLIN, sub aspectul săvârșirii a două infracțiuni de trafic de influență, ambele în formă continuată,

LU JIAN YOU, cetățean chinez cu reședința în România, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de cumpărare de influență, în formă continuată.

Din referatul întocmit de procurori a reieșit că, în cauză, există date și probe din care rezultă suspiciunea rezonabilă ce conturează următoarea stare de fapt:

În intervalul 2012 – ianuarie 2015, inculpatul Pop Cătălin a pretins și primit de la inculpatul Lu Jian You suma totală de 49.900 de euro (raportat la un număr de cel puțin 40 de solicitări pentru obținere/prelungire a vizelor de lungă ședere în scop de muncă), promițând în schimb că va interveni asupra funcționarilor publici competenți din cadrul Inspectoratului General pentru Imigrări pentru a-i determina pe aceștia să îndeplinească, potrivit competențelor legale, procedura de obținere a vizelor de lungă ședere în scop de muncă (prin emiterea avizelor favorabile necesare conform dispozițiilor legale în materie) și a permiselor corespunzătoare de ședere temporară și/sau de lungă durată pentru o serie de persoane naționalitate chineză.
În același scop, în intervalul 2012 – 2014, inculpatul Pop Cătălin a pretins și primit de la inculpatul P. A. R. (acționând contra cost, în numele unor persoane de cetățenie străină, interesate în obținerea de vize de muncă în România), suma totală de 59.060 de euro (raportat la un număr de cel puțin 41 de solicitări pentru obținere/prelungire a vizelor de lungă ședere în scop de muncă), promițând în schimb că va interveni asupra funcționarilor publici competenți din cadrul Inspectoratului General pentru Imigrări pentru a-i determina pe aceștia să îndeplinească, potrivit competențelor legale, procedura de obținere a vizelor de lungă ședere în scop de muncă (prin emiterea avizelor favorabile necesare conform dispozițiilor legale în materie) și a permiselor corespunzătoare de ședere temporară și/sau de lungă durată pentru o serie de persoane de diverse naționalități.
În acest mod, persoanele respective au obținut dreptul legal de muncă în cadrul unor firme, drept pe care uneori l-au exercitat fictiv și pe baza unor documente justificative nereale.

Față de inculpatul P. A. R., procurorii anticorupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar, pe o perioadă de 60 de zile, începând cu data de 17.02.2015 și până la 17.04.2015 inclusiv, în sarcina acestuia reținându-se săvârșirea infracțiunii de cumpărare de influență, în formă continuată.

Pe timpul cât se află sub control judiciar, inculpatul trebuie să respecte următoarele obligații:
a) să se prezinte la organul de urmărire, la judecătorul de cameră preliminară sau la instanța de judecată ori de câte ori este chemat,
b) să informeze de îndată organul judiciar cu privire la schimbarea locuinței,
c) să se prezinte la organul de poliție desemnat cu supravegherea sa, conform programului de supraveghere întocmit de organul de poliție sau ori de câte ori este chemat,
d) să nu depășească limita teritorială a României, decât cu încuviințarea prealabilă a organelor judiciare,
e) să nu dețină, să nu folosească și să nu poarte arme;
Inculpatului P. A. R. i s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor care îi revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.

În cauză, procurorii au beneficiat de sprijin tehnic și informativ din partea Serviciului Român de Informații.

Facem precizarea că punerea în mișcare a acțiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE